Virkamiestyöryhmä
perustetaan
Jyväskylän kaupunki esittää koulutuskuntayhtymälle
virkamiestyöryhmän perustamista Jyväskylän lukiotilanteen selvittämiseksi. Työryhmän
tehtäväksi määriteltiin ”lukiokoulutuksen resurssien selvittäminen suhteessa
muihin suuriin kaupunkeihin sekä lukiokoulutuksen johtamisjärjestelmän
uudistamismahdollisuudet.” Lisäksi työryhmä laatii tammikuun 2017 loppuun
mennessä esityksen siitä, miten lukiokoulutuksen resurssit voidaan kohdentaa paremmin
opetukseen.
Työryhmän tehtävämäärittely on hieman epämääräinen, mutta
laadittavan esityksen sisältö osuu naulan kantaan. Lukiokoulutuksen ongelmissa
on kyse nimenomaan opetukseen käytettävästä rahasta (ja myös yksikköhinnan aivan
liian alhaisesta tasosta).
Sen sijaan vertailut muihin lukiojärjestäjiin ovat helposti
saatavissa Opetushallituksen tilastopalvelusta http://vos.uta.fi/rap/ - vertailu muihin ei
mairittele Jyväskylän koulutuskuntayhtymää, kun tarkastellaan opetukseen
käytettyjä euromääriä.
Jyväskylän
lukiokoulutuksen tilanne ja tunnusluvut
Olennaisinta tässä tilanteessa on tarkastella niitä tunnuslukuja,
jotka liittyvät Jyväskylän lukiokoulutuksen talouden ja toiminnan kehitykseen sekä
lopputulokseen, joka häämöttää vuonna 2019.
Koulutuskuntayhtymässä on päätetty talouden
sopeuttamisohjelma vuosiksi 2017 - 2019, mikä tarkoittaa lukiokoulutuksen
osalta sitä, että vuonna 2019 lukioiden pitää tulla toimeen pelkällä
yksikköhinnalla. Kaikkiaan lukioiden pitäisi vähentää menoja yli 2 miljoonaa euroa, vaikka
lukiokoulutus on juuri jotenkuten selvinnyt valtion vuodesta 2013 alkaen
tekemistä yksikköhintaleikkauksista ja -jäädytyksistä (niiden vaikutus on ollut
n. 2 miljoonaa euroa). Kaikkiaan nämä, yhteensä yli 4 miljoonan leikkaukset tarkoittaisivat
vuonna 2019 lähes 25 %:n vähennystä vuoden 2012 rahoitustasoon.
Missään muussa lukiokoulutuksessa Suomessa ei olla tekemässä näin
massiivisia heikennyksiä lukioiden rahoitukseen ja toimintaedellytyksiin.
Koulutuskuntayhtymässä taloussuunnittelussa tavoitteena on, että vuonna 2019 lukiot
maksavat pelkällä yksikköhinnalla (n. 5 700 e/opiskelija) opetuskulujen lisäksi seuraavat
opetuksen ulkopuoliset kulut:
- vuokrat (n. 1 000 e/opiskelija eli n. 2,5 miljoonaa euroa),
- siivous/vahtimestaripalvelut/opiskelijaruokailu (n. 600 e/opiskelija eli n. 1,5 miljoonaa euroa)
- lukiokoulutuksen osuus kuntayhtymän johdon ja kehittämisen kuluista (n. 400 e/opiskelija eli n. 1 miljoona euroa)
- muut henkilöstökulut, ei opettajat eikä rehtorit (n. 300 e/opiskelija eli n. 0,7 miljoonaa euroa)
- lukiokoulutuksen johto ja kehittäminen (n. 100 e/opiskelija eli n. 0,3 miljoonaa euroa) ja
- muut kulut (aineet ja tarvikkeet ym.: n. 100 e/opiskelija eli n. 0,3 miljoonaa euroa).
Yhteensä muuhun kuin opetukseen käytetään siis n. 2 500
e/opiskelija eli yli 6 miljoonaa euroa. Opetukseen jää n. 3 300 e/opiskelija
eli reilu 8 miljoonaa euroa. Tällä rahalla ei pystytä lukiokoulutusta
järjestämään millään järkevällä tavalla.
Vaikutus tarjottavaan kurssimäärään olisi järisyttävä. Vuosina 2010 - 2016
tarjottava kurssimäärä on jo vähentynyt 2800 kurssista 2100 kurssiin ja on
painumassa lähivuosina 1 600:aan, jopa alle - vähennys 2010 - 2019 olisi yli 40
%. Opiskelijoille vaadittavan 75 kurssin kokoaminen kolmessa vuodessa muuttuisi
mahdottomaksi (siinä on jo nyt ongelmia).
Suunniteltu talouden sopeuttaminen merkitsisi jopa 50
opiskelijan ryhmiä, massaluentoja, laajaa itsenäistä opiskelua ilman opetusta
ja ohjausta sekä kurssitarjonnan rajua vähentämistä edelleen.
20 suurimman lukiojärjestäjän opetukseen käyttämän
rahamäärän keskiarvo on n. 4 600 e/opiskelija, Jyväskylän
lukiokoulutuksessa n. 3800 - 4000 e/opiskelija, laskentatavasta riippuen. Jotta
Jyväskylän lukiokoulutus olisi keskiarvossa, se voisi käyttää muuhun kuin
opetukseen vain n. 1000 e/opiskelija (nyt käytetään 2 300 e/opiskelija). Ero
keskiarvoon on nyt n. 700 e/opiskelija eli n. 1,8 miljoonaa euroa vuodessa.
Vuonna 2019 ero olisi nykytiedoilla varovasti arvioiden vähintään 1 000 e/opiskelija
eli n. 2,5 miljoonaa euroa vuodessa.
Jotta Jyväskylän lukioiden opetukseen käyttämä raha olisi
maan isojen lukiojärjestäjien keskiarvon mukainen, tarvittaisiin tällä hetkellä
lisärahaa n. 1,8 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2019 lisärahoitustarve olisi
jo yli 3 miljoonaa euroa vuodessa.
Lukiokoulutuksen
johtamisjärjestelmä
Mielenkiintoinen on työryhmän tehtävämäärittelyn maininta
johtamisjärjestelmän uudistamismahdollisuuksista. Lukioissa on yhteensä viisi
rehtoria ja yksi apulaisrehtori. Lisäksi parille opettajalle on määrätty
hallinnollisia tehtäviä (ns. luottamusapulaisrehtorit), ja kouluilla toimivat
myös koulusihteerit. Rehtoreita/apulaisrehtoreita on yksi yli 400 opiskelijaa
kohti. Tämän lisäksi koko lukiokoulutuksella (n. 2600 opiskelijaa ja 150 työntekijää)
on johtaja, kehittämispäällikkö ja toimistosihteeri.
Lukiokoulutuksen hallinto ja johto ei ole pöhöttynyt. Silti
lukiokoulutuksessa on valmius vielä tästäkin keventää hallintoa. Löytyykö
muualta koulutuskuntayhtymästä hallinnon pienentämisen mahdollisuuksia, jotka
voisivat helpottaa myös lukiokoulutuksen tilannetta?
Mitä
nyt pitää tehdä?
Työryhmä on nyt paljon vartijana. Lukiokoulutuksen laadun
täydellinen romahtaminen pitää estää. Päätöksiä olisi tarvittu jo tänä vuonna,
mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Tarvitaan seuraavat toimenpiteet:
1. Ensiksi koulutuskuntayhtymän sisällä on tarkasteltava (pienennettävä)
lukiokoulutuksen muuhun kuin opetukseen meneviä maksuja.
2. Toiseksi tarvitaan kaupungin lisärahoitus lukioille, koska
lukioiden muiden kuin opetuskulujen vähentämisellä ja siirtämisellä opetukseen
ei mitenkään voida saada kokoon riittävää rahasummaa niin, että lukio-opetuksen
taso olisi edes tyydyttävä.
Päätöksiä tarvitaan mahdollisimman pian.
Koulutuskuntayhtymässä ollaan vuodelle 2017 todennäköisesti toteuttamassa sellaisia
opetushenkilöstöön kohdistuvia toimia, jotka entisestään vähentävät tarjottavaa
opetusta.
Rikottua on vaikea korjata - parempi olisi olla rikkomatta.
Rikottua on vaikea korjata - parempi olisi olla rikkomatta.
Tässä ja linkatussa OPH:n tilastossa on jo kaikki se tieto, mitä virkamiestyöryhmä tarvitsee, pystyäkseen toteamaan, että lukion rahoitus Jyväskylässä ei ole riittävä. Kuten Juha Paananen toteaa, JKKY:n keskushallinnon kulurakenne on syytä purkaa, mikä on myös ammattiopiskelijoiden ja aikuisopiston kannalta tärkeää. Siihen liittyy myös esimerkiksi viestintäpalvelut, jotka kenties jalkautettuna pienempiin yksiköihin voisivat tulla paitsi halvemmiksi myös viestinnällisesti tehokkaammiksi opiskelijoiden, vanhempien ja opettajien näkökulmasta. Nyt viestinnän näkökulma on lähinnä konsernin kuviteltu brändi.
VastaaPoistaMutta syytä on rehellisesti tunnustaa, että vuokria ei voi alentaa riittävästi eikä hallitoa purkaa niin paljon, että se pelastaisi Jyväskylän lukiokolutuksen vajoamasta tasolle, joka ei vastaa nuorten tarpeisiin.
Opettajien työsuhdeturvaan ja palkan mittaviin alennuksiin ei enää pystytä vaikuttamaan, mutta se on vain nykytodellisuutta. Nuorten kurssimäärät ja opiskelijaryhmien koot ovat tulevaisuutta. Toivottavasti päättäjät kantavat vastuunsa niistä.