torstai 9. tammikuuta 2014

Minne menet, lukio?

Lukion tuntijakotyöryhmän esitys uudeksi lukion tuntijaoksi tuli julki viime vuoden joulukuussa. Esitys herättää enemmän kysymyksiä kuin antaa vastauksia.

Tuntijakomalleja on kolme (A, B ja C), joista A- ja B-mallissa valinnaisuus vietäisiin hyvin pitkälle ja C-mallissa valinnaisuutta lisättäisiin maltillisesti (vähän). Reaaliaineet jaettaisiin koreihin, joista opiskelija voisi valita aineita ja kursseja.

Mikä näistä malleista tulee lopulta lukion tuntijaoksi, vai kaikkiko? Vai ei mikään? Esitys on sen verran sekava, että koko uudistuksen vesittymisen vaara on suuri. Vaalitkin ovat lähellä.

Perusaineina pakollisia olisivat äidinkieli, matematiikka ja vieraat kielet. Lisäksi pakollisesti opiskeltaisiin lukiolaissa mainitut uskonto, elämänkatsomustieto, terveystieto ja liikunta. Yhdessä tuntijakomallissa tosin pakollisia aineita olisi enemmän, suunnilleen saman verran kuin nyt. Jos valinnaisuutta haluttaisiin radikaalisti lisätä, onko hyvä lähtökohta se, että laki määrää pakolliset aineet?

Lukio on yleissivistävä koulutusmuoto. Paljon on viime aikoina keskusteltu siitä, mitä yleissivistys oikeastaan on ja miten se on muuttunut. Ennallaan tässä maailmassa ei pysy mikään, ei yleissivistyskään. Lukion kannalta olennaista on se, miten ja kuka määrittelee lukion yleissivistävyyden. Jos lukio-opintojen valinnaisuutta lisättäisiin huomattavasti, yleissivistyksen määrittelisi kukin opiskelija itse. He päättäisivät opiskelijakohtaisesti sen, kuuluuko lukion antamaan yleissivistykseen esim. nykyisyyden historiallisten juurien, yhteiskunnan toimintamekanismien tai luonnon ekologisten lainalaisuuksien ymmärtäminen.

Lukion valtakunnallisesta kehittämisestä pitää olla huolissaan. Vuoden 2010 lukionkehittämistyöryhmän muistio olisi antanut hyvän pohjan lukion uudistamiseen. Sen jälkeen asia pitkistyi ja sitkistyi. Samalla lukiokoulutuksen ennestään liian alhaisella tasolla ollutta rahoitusta leikattiin rajusti, ja leikkaukset jatkuvat vielä ensi vuonnakin. Nyt on lopulta olemassa uuden lukion tuntijakoesitys, tai useita esityksiä. Miten käy tulevaisuudessa lukioiden?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti